2013. augusztus 16., péntek

Amikor mesélek

Amikor mesélek, meghurcolom magamat. Ez amolyan vidám hurcolkodás. Kifeszítem esetlenkedve mindazt, amit már kiteregettem. Az esetlen esetlegesség fontos, hiszen minden erősre fogalmazás rontja az ember hitelét ebben a tudatunk által uralt világban. Itt minden igaz lehet, de mindennek az ellenkezője is. Csak a pillanat igazságának lehet nyomatéka, és csak is annak ,amit az ember a saját szűrőjét vállalva mond el. A legtöbb mesét, mint Micimackó, én is magamról mondom. Úgy is mondhatnám, hogy mindegyiket, de azért ez még sem lenne igaz. Mégis mintha mindegyiket magamról mondanám, hiszen a legtöbbet azzal mondom el magamról, ahogy mesélek. Mert én már csak ilyen vagyok. A meghurcoltatásra kimondottan szükségem van. Mintha nem is lehetne másképpen elbeszélni a dolgokat csakis úgy, hogy kikarikírozom, kitömködöm. Elölről hátulról megvilágítom, hogy utána ködösíthessek. Így szétmosva az események valódi sorrendjét, magam is megláthassam az események igazi mozgatórugóját. Belemártom magam a történetekben. Ha belekérdeztek esetlegesen homályos részletekben, akkor megbicsaklás nélkül mondhatom a rátok szabott változatot is. Merthogy én olyan alkalmazkodó történetmesélő vagyok, olyan aki a történet sikeréért megküzd a hazugság démonaival is ha kell, és igazán nem vethetitek a szememre, ha esetleg néha elbukom. A mese nem ér véget azzal, hogy elmeséltem. Á dehogyis. Ugyanis fura módon, ha már elmeséltem, akkor én onnantól kezdve úgy emlékezem az eseményekre, ahogyan elmeséltem. A múltba szaladnak a tények, vége az objektivitásnak. Új emlékeim lesznek. Van olyan történetem, amiről tudom, hogy nem úgy történt, ahogyan elmondtam. De már mindenki úgy mondja tovább...és...már én sem tudom hogyan is volt. A nyers változatot újra helyszínelnem kell valakitől, ki ott volt és az igazságot őrzi.A történetmesélő életérzés pazar. Hitemmé vált, hogy a megélés valósága erősebb a tényekénél. Ezért mindenkinek csak ajánlani tudom az elől hátul megvilágításban az arányok egy pici eltolódását. Az alapvető tények amputálása nélkül. Csak mi történetmesélők...mi mindig legyünk készek az elgörbült , kiszáradt tények életre keltésére. Ha kell annak árán is, hogy meghurcoljuk magunkat az önmagunk iránti őszinteségben. A történetnek így nem is kell minden ponton igaznak lennie, mert elég lesz az, hogy mi igazak vagyunk benne.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése