Schopenhauer szerint életfeladatunk szoros összefüggésben van adottságainkkal. A természet, sorsunkkal legösszeillő alkattal lát el bennünket. Olyannal, amivel a
ránk mért feladatot a lehető legjobban tudjuk megoldani. Ha nincs meg egy adottság, akkor nincsen ott feladat sem. Mivel a nő gyenge alkatában hordozza gyenge képességeit, komoly szellemi munkára alkalmatlan. Agyának térfogata is
kisebb, ezért egyéb tulajdonságokra van szüksége az életbe maradáshoz. Olyanra, amivel buzdítani tudja a férfit, hogy az hajlandó legyen róla gondoskodni. Itt, olyan nőnek a
képe bontakozik ki, akinek egész lénye a gyengeségét palástoló mesterkedésre épül. Csábít, kacarászik, fortélyokat talál ki. A férfi természetesen nem buta, látja ezeket, és megengedi neki, cserében azért, hogy a nőt lekötelezettnek tudja. Mert igen is, a nő, a férfi adósa. Ezt az adósságot, csak szenvedéssel egyenlítheti ki. Neki kell szülnie, és minden cselekedetét a férfinak alárendelnie.
Ha a
férfinak, csak értelmi alapon adatna meg, hogy átgondolja a
házasságot, és nem befolyásolnák az érzelmei, akkor a nőt nemhogy feleségül sem venné, de a
megtermékenyítés után rögtön le is lépne. Ezért a nők legfontosabb mesterkedése a szépségük ápolása. A szépséggel álcázott csábítás ezer fortélya segíti,
hogy megszerezze magának az eltartóját. A nő azért érik meg hamar, mert szűkre mért az értelmi képessége. Ami tartalmas az hosszabb időt igényel. Igazából
ezzel a csökkent együgyűséggel magyarázza, a nő erőteljes
vonzódását a tánchoz, ruhákhoz, apróságokhoz, amelyeket aztán,
mint a hódítás kellékeit használja. Az értelem, ami az embert
képessé teszi a dolgok átlátására, arra, hogy ne csak a
jelennek éljen, a nőknél erőteljesen hiányos, ezért történhet
meg az, hogy a nő a jelenhez tapad, és mindig a legközvetlenebbet
látja. A közvetlenül gyakorlati érdekli, és nem tud mit kezdeni
elvont gondolatokkal. Nem tud határozott célt kitűzni
maga elé, hacsak az nem valaminek vagy valakinek a megszerzésére
irányul. Szellemi rövidlátással vádolja a
nőt. Úgy gondolja, hogy a pazarlásra való hajlama is ebből ered,
hiszen a szűk látókörűség a távolabbi dolgokat, a távlatokat
nem foglalja magába. Ezt a jelenre koncentráltságot, úgy látja
nem érdemes a férfinak is felhasználnia, ha nagy terveket
fontolgat. A nők más színben tüntethetnek fel dolgokat, azáltal,
hogy a célhoz vezető rövidebb utat, és általában a kézenfekvő
dolgokat látják leginkább maguk előtt. Állítja, hogy a nők
bizonyos helyzetekben józanabbak, nem látnak többet bele a
dolgokban, mint amilyenek azok valójában, azért is, mert ők nem
tudnak eszméktől úgy belelkesedni, mint egy férfi, mert mint
tudjuk a nőnek „a legnagyobb szenvedésekben, örömökben és a
legnagyobb erőfeszítésekben nincsen része". A nő, persze az
anyagiak megszerzését a férfira bízza, és különböző
eszközöket használ fel arra, hogy a zsebéből kicsalja a pénzt,
de úgy, hogy az kötelességének érezze oda is adni.
A nők, mint a fajfenntartás
hordozói, akadályozzák, hogy az akarat az értelemnek alávetődjön.
Csábításukkal belekötik a férfit a létbe. A kielégített vágy
másikat szül, és rögtön végelláthatatlanná válik, és rögzül
a szenvedés a földön.
A nőknél megvan az, ami a
jellemességhez alapként szükséges, hiszen emberszeretők, és a
szerencsétlenekkel szemben együtt érzőek, csak nem tudnak
lelkiismeretesek és mindenhelyzetben igazságosak lenni. A női jellem alaphibájának tartja
az igazságtalanságot. Mindezt azzal magyarázza, hogy nem erősek, ezért kénytelenek cselhez
folyamodni, ahhoz, hogy elérjék a céljaikat. Innen eredezteti
hazudozásukat, amit alattomossággal társít. Megjátszás, trükközés, elfátyolozás. Kiirthatatlan hajlamából
fakad, hogy mindenhol „felkavarja a vizet” ahol megjelenik. A
színlelés éveken keresztül csiszolódhat, és a nők egymástól
tanulva, tovább tökéletesítik. Sajátsága ez az adomány nemcsak
a buta nőknek, hiszen ebből a szempontból, minden nő butának
számít. Egy nő, nem tud olyan okos lenni, hogy a színlelés alól
teljesen mentes lehessen. Mindazt, amit a férfi testi erőben
és értelemben kapott, azt a nőnek kerülő úton kell
megszereznie. Persze mindeközben úgy érzi, hogy csak a jógait
gyakorolja. A nők, azért értékelik nagyra a
jellemes, erős és fiatal férfiakat, akiknek szilárd az akarata,
mert a kor és erő törvénye minden mást megelőz, és ők ezt
öntudatlanul is tudják. A faj mindenek előtt, erről szól a
szenvedély is, ami a nőket a férfiak felé tereli, és fordítva.
Ez a nőknél viszont, nem elvontan jelentkezik, hanem
kézzelfoghatóan, és ezt cselekvésük mikéntjével kifejezésre
is hozzák. Ebbe a lelkiismeretük kevésbé szól bele, mert a nők
szívük legmélyén tudják a fajuk fennmaradásának íratlan
szabályait.
„Minthogy alapjában véve a nők
kizárólag azért léteznek, hogy neműket népszerűsítsék, és
feladatuk ezzel ki is merül- sokkal inkább a fajban, mint az
egyénben élnek. A nők szívük mélyén komolyabban veszik a faj
ügyeit, mint az egyénekét. Ezáltal egész lényük és
ténykedésük bizonyos fokig könnyelművé válik, általában a
férfiak ténykedésétől alapjában eltérő irányt kap, s ebből
származnak a házasélet gyakori és szinte törvényszerű
ellentétei.”
A férfiak és nők közötti
erőteljes jellembeli különbözőségeket, az is jól mutatja, hogy
míg a férfiak egymással szemben közönyösek első látásra,
addig a nők között „természetes ellenségeskedés uralkodik”.
A férfiak szakmailag irigykedhetnek, de az irigység a nőknél az
egész nemet felöleli „minthogy valamennyien egy szakmához
tartoznak”. A nők egymást méregetik, és úgy kezelik a másikat,
mintha ősellenségek lennének. Erőlködnek és képmutatásban
élnek, mert folyton összehasonlítgatják magukat a másikkal.
Nevetségesnek tartja azokat a bókokat, amiket nők mondanak
egymásnak, hiszen csak azért teszik, hogy elrejtsék valódi
érzéseiket. További különbség az is, hogy a férfiak a náluk
alacsonyabb rangú emberekkel is emberségesek, míg a nők büszkén
viselkednek, ha előkelőbbek. A nőknél minden rangkülönbség
sokkal élesebb, és könnyebben változhat, sőt meg is szűnhet.
Úgy gondolja, hogy ennek a magatartásnak az is lehet az oka, hogy a
nők közel állnak egymáshoz, nem azért amit gondolnánk, vagyis
lelkileg, hanem hivatásuk, „szakmájuk egyoldalúságát”
illetően. A női szenvedély tulajdonképpen a
természet akarata, és ennek az erőnek a törvénye minden mást
megelőz. Ezt nem is lehet megakadályozni, elvesz mindenki, aki ezt
megkísérli, hiszen szétmorzsolja a női szenvedélyben elrejtező,
és azt mozgató törvényszerűség.
Nincsen olyan művészeti ág, amiben
a nők nem tetszelegnélek, és majmolnának. Azért tartja
művészietlennek őket, mert nincsen ténylegesen érzékük sem a
zenéhez, sem a költészethez, sem a képzőművészethez, és ezért
befogadó készségükben is igen korlátozottak. „Mesterkedésük”
célja csupán a tetszeni vágyás, ezért is nem képesek valamiben
teljesen tárgyilagosan részt venni. „A férfi mindenekelőtt közvetlen
uralomra törekszik a dolgok felett, azok megértése vagy legyőzése
által. Ám a nő mindig és mindenütt csupán közvetett uralomra
kényszerül, mégpedig a férfin keresztül, mert ez az egyedüli,
akin közvetlen hatalmat gyakorolhat.”Vagyis
mindent ezért kell a férfi meghódításának eszközéül
tekintenie, és ezért válik minden másban való részvétele, csak
színleléssé és kerülőúttá.
A nők nem zseniálisak, ez csak a
férfi kiváltsága, és ezzel együtt a terhe is. Folyamatos
gyerekségekkel veszi körül magát, és ehhez képest is
viselkedik, a drámai pillanatokban is képes profanizálni a
dolgokat. Szerinte nem kellene őket beengedni sem a templomban, sem
a színházban, mert gyerekes elfogulatlanságukban a mesterművek
színhelyein fecsegik ki a titkaikat, figyelembe sem véve, hogy hol
vannak éppen. Ők maguk igazi, és eredeti eredményt nem érhetnek
el, és soha nem alkotnak maradandó műveket. Ezek után már nem
várhat túl sokat a nőktől. Olyanok, akik mivel nem alkotnak nagy
műveket, nem is értékelik azokat. Főleg a festészetben hiányolja
a nőket, de mivel „hiányzik belőlük a szellem mindennemű
tárgyilagossága”, amelyet épp a festészet követel meg. A nők
mindenben egyéni nézőpontokhoz tapadnak. Ennek megfelelően
állítja, hogy ”még a tulajdonképpeni művészi hajlammal sem
rendelkeznek.” A férfiak és nők között, csak felületes
rokonszenvet tud elképzelni, amit nem a szellem táplál, és nem a
lélek, vagy a jellem, hanem valami, amit akaratnak ír le, egy olyan
világban, ami képzet.
Az akarat, az élet vak és céltalan hajtóereje,
és mint ilyen a szenvedés forrása. Az akarat, távol áll a
racionális megformáltságtól, és önmagával is ellentétben
kerül, mint vak életakarat. A nők ezt vegytisztábban is
képviselik. Minden lényt kiolthatatlan egoizmus jellemez, csak a nő
el akarja hitetni, hogy ő nem egoista, és tetteiben nem ez
motiválja. A vak akarattól való megszabadulás nem lehetetlen, van
egy esztétikai útja, ez ideiglenesen szabadít, és van egy
aszketikus- etikai útja, amely a végleges megszabadulás reményét
tartogatja. A nőtől távol áll szerény kivétellel az
aszketikusság, és persze ez által az etika is. Mivel felületessége
akadályozza, hogy a szép szemlélése során feloldódjon a
tárgyban, és így megszabaduljon a tudata az akarat igájától,
ezért ez a férfi kiváltsága.
A nő, nehezen oldódik el saját
személyétől is. Nem tudja például élvezni a művészeteket,
főleg a zenét, pedig a művészeti hierarchia csúcsa a zene. A
nyelv határait átlépő zene képes lenne megszabadítani őt az
egoista létezés korlátaitól, de nem él vele. Nem értheti
a szellemi mélységet, mert jelleme sekélyes, és törekvése nem
felfele van, hanem vízszintesen. A férfiak gyengéivel
foglalkoznak, mivel azt kell folyamatosan ingerelniük, hogy a férfi
érdeklődését fent tarthassák. Az nem is kétséges, hogy ők
nemcsak a gyengébbik nem, hanem a jelentéktelenebb is.
Nevetségesnek talál mindennemű tiszteletet, amit egy nő iránt
tanúsítani lehet, hiszen ez megalázza a férfit, és elveszi a
hatalmát. Az ókori, és keleti népekre is hivatkozik ebben a
kérdésben, akik az embert valamikor egy egységként tekintették,
aki az idők során kettészakadt, de „a vágás nem pontosan
középen haladt keresztül”. Persze nyilvánvaló kinek jutott
nagyobb rész.
A nő elhitte, hogy hasonló a
férfihoz, és egyenlő rangú kiegészítője, és ezt csak fokozta
a nyugati nőimádat, ami a lovagkorban érte el csúcsát. Undorral
beszél erről a lovagkori nőről, akit hölgynek mond, és akit
most már ideje lenne jól meg regulázni, mert el van kanászosodva,
és ezért szemtelen, és egyúttal kegyetlen. A hölgy tehát egy
külön nőfajta, olyan, akinek hangadása nem kívánatos, mivel nem
a neki szánt feladatokkal törődik, hanem belekotyog a politikában,
és igazgatja a társadalmi szerepvállalásával a világ dolgait.
Nem tud a kaptafájánál maradni, ami a háztartás és a gyerekek
lennének. Nem helyesli azt sem, hogy a nyugati társadalomban egy
férfinek csak egy felesége lehet, hiszen így a nők
természetellenesen előnyös helyzetben kerülnek a férfiakhoz
képest, hiszen az ezzel járó házassági törvény egyenjogúságot
biztosít nekik a férfiakkal.
A nők fantáziátlanok, márpedig a
géniusz, a műalkotást megteremtő zseni küldetésének záloga a
fantázia. A zseninek nem azért van szüksége fantáziára, hogy
azt lássa, amit a természet megteremtett, (ebben a nők nagyon
jók), hanem amit az potenciálisan magában hordoz. Ami ott lappang
a dolgokban, azt a művész emeli be a világba, ő teszi aktuálissá.
A nők ábrándoznak, a meglévő dolgokat kombinálják úgy, hogy
az terveiknek megfeleljen. Az ábránd képét öltik fel azok a
dolgok, amelyek az akaratra akarnak hatni. Férfiakat ringatnak el,
azzal az ábránddal például, hogy az ő karjaiban nagyobb élvezetet talál, mint bármely máséban. A kéjes ábránd azzal is elkápráztathat, hogy a nő birtoklása végtelen gyönyört biztosít neki. Ebből az ábrándból meggyőződés lehet, és máris biztosítva van a szenvedés és gyötrelem. A férfi azt hiszi, ezek után, hogy saját élvezete érdekében fárad és hoz áldozatot, pedig csak az történik, hogy a nőn keresztül a faj elérte, hogy egy bizonyos egyed megszülethessen. Ez az ösztön a nőn keresztül hat a férfira, és olyan mintha egy célszerűséget követő és azt mégis nélkülöző cselekvés lenne.
azzal az ábránddal például, hogy az ő karjaiban nagyobb élvezetet talál, mint bármely máséban. A kéjes ábránd azzal is elkápráztathat, hogy a nő birtoklása végtelen gyönyört biztosít neki. Ebből az ábrándból meggyőződés lehet, és máris biztosítva van a szenvedés és gyötrelem. A férfi azt hiszi, ezek után, hogy saját élvezete érdekében fárad és hoz áldozatot, pedig csak az történik, hogy a nőn keresztül a faj elérte, hogy egy bizonyos egyed megszülethessen. Ez az ösztön a nőn keresztül hat a férfira, és olyan mintha egy célszerűséget követő és azt mégis nélkülöző cselekvés lenne.
A nők szépségében látszik meg
leginkább ez az ösztön, mert olyan hatást bírnak kiváltani
puszta megjelenésükkel, amit az átlagos, vagy csúnya nők nem
képesek olyan hatékonysággal elérni. Azt, hogy a nők hamarabb
veszítik el szépségüket, mint a férfiak, és öregen csúnyábbak,
mint ők, azzal magyarázza, hogy bennük nem munkál a szellemnek az
az ereje, ami az idő múlásával szépségüket fokozná, vagy
legalább megtartaná. Fonnyadásukban végig nézhető az ösztönök
visszaszorulása, és kötelező lelohadása. A szépség a legjobb
ajánlólevél, amit a természet adhat a nőnek, és ha meg is adja,
csak ideiglenesen adhatja. Nagy ennek a fontossága a férfinál is,
hiszen bár boldogságára nem közvetlenül van hatással, hanem
csak közvetve, mégis másokra gyakorolt hatása által ő is
részesül áldásaiban. Ez abból fakad, hogy az ember ki van
szolgáltatva a szépnek.
A szépséget korhoz köti, olyan
feltételhez, amit a nőnek titkolni kell, elrejteni, kiküszöbölni,
legalább látszatban. Választáskor is, fő szempont ez. A
menstruáció kezdetétől, annak
megszűnéséig tartja vonzónak a nőt, és veszi is figyelemben, mint ilyet, de ezen belül 18-35 év közötti éveket tűnteti ki azzal, hogy egy normális férfit még lázba hozhat. A fenti időszak után a nők végtelen ellenszenvessége már megmutatkozik, akkor is, ha nem szereztek férfit maguknak. ”Az ifjúság szépség nélkül is vonzó, de nem a szépség ifjúság nélkül.”
megszűnéséig tartja vonzónak a nőt, és veszi is figyelemben, mint ilyet, de ezen belül 18-35 év közötti éveket tűnteti ki azzal, hogy egy normális férfit még lázba hozhat. A fenti időszak után a nők végtelen ellenszenvessége már megmutatkozik, akkor is, ha nem szereztek férfit maguknak. ”Az ifjúság szépség nélkül is vonzó, de nem a szépség ifjúság nélkül.”
A nők, gyakran szeretnek olyan
férfit, akinek nem szép az arca, vagy van olyan testi
fogyatékossága, ami nekik nincsen, mondjuk kövér, vagy sánta, de
szinte soha nem választanak férfiatlan férfit, azért mert ezt már
nem tudják kompenzálni. A férfi férfiasságának mértékét az
mutatja, hogy mennyire nőies nőt akar, a nőiességet is az mutatja
egy nőben, hogy mennyi férfiasság szorul, abban a férfiben, akit
kiválaszt. Egyfajta kiegyenlítődést tételez fel, ami felé
mindketten törekszenek.
A fiúgyermek apai öröksége a
jellem, az anyai öröksége az értelem. Állítja, hogy sok
lángelmének az
anyja átlagon felüli értelmi képességgel rendelkezett, nem
ritkán szellemes, és eszes, kiváló tehetségű asszonyok voltak,
akiken női mivoltuk miatt nem jöhetett ki csak fiaikon keresztül a
zsenialitás. A női zseni nem lehetetlen tehát, csak éppen ha nem
születik gyereke, fia, akkor nem tudhatjuk meg róla, hogy az volt.
A nők nem képesesek
átélni nagy érzéseket, és belsőleg üresek, és ennek legfőbb
árulója az örök éber figyelem a külvilág legcsekélyebb
eseményei iránt. Ez a belső üresség, amely folyamatosan a világi
ingerekre éhezik, hogy „a szellemet és kedélyt valami által
indulatba hozza” az oka az unalomnak. Ebből a belső ürességből
támad a társaságra való igény, a szórakozás, a fecsegés, és
a pazarlás. A nők nem szeretnek csak úgy gondolatokba merülni, állandóan kell valami, amivel babrálhatnak, pedig a szabadidő olyan ajándék, aminek segítségével a saját énük birtokába juthatnának. Ezt az időt a nő eltölti olyan dolgokkal is ami a férfire nem jellemző, ilyen tevékenység az állandó figyelme a teste irányában, és mindazzal kapcsolatos ami a testi dolgai körül foroghat. Ajánlja, hogy a férfi nézze meg jól a nőt, hogy semmi részében ne csalódjon majd, mivel úgy tartja, ami a nőben csak potencia, az a fiában már megvalósulhat. Ha például a nő csak egy kicsit is ferde, fiában abból már valóságos púp nőhet ki, és így van ez szerinte minden egyébben is. A nőt tehát meg kell válogatni, ha meg akarjuk tisztogatni az emberiséget a korcsoktól.
A
közvélemény szerint a leány egy férfinek sem, az asszony csupán
a vele házastársi viszonyban levő férfiúnak adja oda magát. Ez
azért is fontos szerinte, mert a női nem a férfi nemtől mindent
elvár és követel, amit kíván, és amire szüksége van, ezzel
szemben a férfi a nőtől csak ezt az egyet kívánja. Tehát olyan
berendezkedésnek kellett létesülnie, hogy a férfi a nőtől az
egyet csak úgy nyerhesse el, ha magára vállalja az összes
gondokat és következményeket, s gondoskodik a viszonyból származó
utódokról, az egész női nem jóléte ezen az intézményen
alapul.
A női nem „mint egész s szorosan zárt
kör áll szemben a férfinemmel, mely testi és szellemi túlsúlyával
urává lőn az összes földi javaknak, s a férfinemet, mint közös
ellenséget, meg kell hódítania és legyőznie, hogy annak
legyőzése útján a földi javakból a részét kivehesse. Minden olyan leányt, aki elbukott, és
asszonyt, aki házasságán kívül férfival érintkezett, maga ez a
női szövetség közösíti ki, a nemi becsület nevében. A nőnek
tehát kapitulálnia kell azzal a férfivel szemben, aki érte
felelősséget vállalt, és akinek emiatt tartozik.
A házasságtörő nő nemcsak nemi,
hanem polgári becsületét is elveszíti. Az a leány, aki
törvénytelenül adja meg magát, az egész női nem iránti hűséget
töri meg. A férfiak nemi becsületét is a nő adja meg. Náluk is
van egy szövetségi bázis. Az a férfi, aki a házasságba
belement, és mindent oda adott egyért, annak biztosítékok
kellenek arra, hogy a nőt egyedül ő birtokolja. Ezért meg kell
bosszulnia a nő hűtlenségét, és el kell tőle válnia. Ha a
házasságtörést eltűri, a többi férfi megorrol rá, és
kiközösíti. De persze a megvetésük az ő irányában még sem
olyan nagy, mint a nő irányában, és ez abból fakad, hogy a
férfinél a nemi viszony alárendelt a többi életviszonyhoz
képest, nem úgy, mint a nőknél. Persze mintegy érdekesképpen
megjegyzi, hogy az ember becsülete nem azon alapul, hogy mit tesz,
hanem azon, hogy mit szenved, vagyis miken megy keresztül.
Érdekes fejtegetés, hogy az idegek
rovására túlságosan kifejlődhet az agy, és ez azért történhet
meg, mert az embernek kevesebb ösztöne van, mint az állatnak.
Ebből kiindulva az ösztön tehát elfoglalja a gondolatok helyét,
de ez persze a férfihez képest kevésbé fenyegeti a nőket. A
nőknek ugyanis, eggyel több ösztöne van, és ez leginkább akkor
észrevehető, amikor állapotos, és szeszélyes az étvágya. Ez
abból eredhet, hogy a magzat táplálása meghatározott változást
kíván a szervezettől, és más élettani lefolyást kíván meg.
Minden ösztönnek, ha
megnyilvánulhat, akkor van egy élettani lefolyása, tehát ez a
jelenség egy plusz ösztönt feltételez. A férfi természeténél
fogva állhatatlanságra hajlik, és ezért a kielégülés
pillanatában csökken az érdeklődése, majd minden nő jobban
érdekli, mint az, aki már az övé lett. A nőnél, a kielégülés
a szerelmét fokozza. Ez a természet követelményeként, arra
irányul, hogy a fajt fenntarthassa. A férfi ugyanis, évente akár
több tucat gyereknek is apjává válhat, de a nő legfeljebb egyet
hozhat a világra. Ezért érdeklődik a férfi mindig más és más
nők iránt, és ezért hűségesebb a nő. A természet gondoskodott
arról, hogy a férfi hűsége mesterséges legyen, és a nőé meg
kötelező, ezzel együtt a férfi házasságtörése természetes, a
nőé megbocsáthatatlan.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése