
Az ember hat szelet tortát befal és az a büntetése, hogy másnap kissé émelyegve, gombóc hassal ébred? Ebből kialakulhat ugyan egy rossz szokás, de pusztán egy picike, büntető joggal fel nem ruházható kis kilengés. Ennyi és semmi több. Nem ez nem tartozhat a komolyan büntetendők közé, ezt valaki becsempészte közéjük. Próbából, hogy lássuk feltűnik-e valakinek. Már a lustaságnál is felmerült bennem ez a gondolat, de azt még elhessentettem, hiszen aki nem dolgozik az ne is egyen. Na de aki dolgozik, kilábalva a lustaság bűnéből az mennyit egyen? Merjen-e enni egyáltalán? A torkosság, olyas valamivé vált a töprengés tengerem közepén, amivel most muszáj szembenézni, mert hanem, elborítanak a hullámai, miközben irdatlanul korog a gyomor. Az érthetetlenség akkor érte el csúcspontját, amikor megéhezvén felismertem, hogy az ember, puszta játékosságból is elköveti bármikor. Nem akartam a kirívó esetekre gondolni, hiszen, ha halálos bűn, akkor itt lóg mindannyiunk feje felett.Ez a bűn pontosan a látszólagos komolytalansága miatt, feszegette nagyon az érdeklődési körömet. Azt sejtettem ugyanis a ránehezedő súlytalanságból, hogy többről van itt szó, mint pusztán arról, hogy mit eszünk, és
mit nem. Mindannyian tudjuk, mert egyre többször tapasztaljuk is,hogy nem élelmiszerrel, hanem érzelmekkel táplálkozunk. Az étel több, mint testi táplálék, mert ha csak annyi volna, akkor nem foglalkoztatna bennünket, nem gyötrődnénk, hogy miből, hogyan és mennyit együnk meg. De hát foglakoztat, mert az étel preferenciák legalább annyit elmondanak gondolkodásunkról, világképünkről, hitünkről mint amennyit az éppen aktuális érzelmeinkről és lelki állapotunkról.
A táplálék által, birtokba vesszük a világot. Mindahhoz hozzáférünk szimbolikusan, és a szó szórós értelmében is, ami rajtunk kívül áll. A hússal például, magunkhoz vesszük az agressziót és a fájdalmat is, amit a leölt állatnak a zsigerei megőriznek a számunkra. Minden élelmiszer nem csak anyagot, hanem energiát és információt is hordozz magában. A kenyérrel és gyökér növényekkel leföldeljük magunkat, a gyümölcsökkel és mézzel megédesítjük az életünket, ha éppen nincsen benne elég élmény. A fogyasztói szemléletet erőltető társadalmunkban, a jólét elsősorban az anyagi javakban való bővelkedést jelenti. Minden, aminek köze van ahhoz, hogy valakinek tűnjünk a többiek szemében a fogyasztással kapcsolatos. A fogyasztás helyszíne a torok rész. A torok, ami a benyelő szervünk. A torok a torkosság szimbolikus helyszíne.


Az a mienk, amit elfogyasztunk, vagyis ami teljes mértékben a birtokunkban van. Ilyen értelemben, nem csak táplálékot, hanem kapcsolatokat, érzelmeket és tárgyakat is birtokunkban veszünk, és a szónak hol szorosabb, hol tágabb értelmében elfogyasztjuk.

Nem is olyan régen szemléletünkben a lelki, szellemi, erkölcsi értékek bősége is hozzátartozott a jólét fogalmához, és az igazi fogyasztás ,vagyis maga a gazdagság az élet minőségében állt.
A mennyiségnek a minőség fölött aratott győzelmét nevezem torkosságnak. Úgy érzékelem, hogy a mennyiséggel nagyon sok mindenben elvész a minőség, és amiben nem, ott bizonyosan megtaláljuk az odafigyelést és az állandó lelki, vagy akár testi odafigyelést. A mértéktartás azért erény, mert állandó jelenlétet igényel. Középen lenni, vagyis nem lenni túl engedékeny, de túl szigorú sem, úgy az evésben, mint a gyerek nevelésben, információ szerzésben, vélemény formálásban erőteljes önismeretet és folyamatos gondolkodást igényel. Ami valljuk meg nagyon sokszor fárasztó. Könnyebb azt enni, ami éppen van, úgy ahogyan mások is teszik. Ruhát választani is könnyebb az aktuális divat szerint, mint elgondolkodva, akárcsak gyereket,kutyát nevelni. Nehéz jelen lenni. Pedig a rutin megöli a kreativitást éppúgy, mint ahogy írtja
boldogságra való készségünk. Régi szabály, hogy ahová az ember figyel, oda áramlik az energia. Ha nem figyel csak megszokásból cselekszik akkor elveszíti a lehetőséget a feltöltődésre, és az energia, amit a rutinnal meg akar spórolni, el is vész. A torkosság is, mint a többi bűntársa arra int, hogy barátkozzunk meg azzal a ténnyel, hogy tudatosság nélkül nincsen minőségi élet, és nem engedhetjük meg magunknak a legapróbbnak látszó dolgokban sem a tudatlanságot. Az önmagunkon elvégzett munkát, semmi mással nem tudjuk behelyettesíteni. A torkosság is figyelmeztet, hogy el kell jutnunk az önismeret azon fokára, ahol számszerűségeknek nincsen prioritásuk, ahol a nyelés funkció mellé tudatosságnak is kell társulnia. Nem ehetjük meg mindazt, amit megetetne velünk a világ. Információ,anyag és energia triászában minden mindennel összefügg az életünkben, és míg vannak nagyon látványos ok okozati láncok, addig vannak olyanok is, amelyek csak egy nagyobb
rálátási körben felismerhetőek.
A mennyiségnek a minőség fölött aratott győzelmét nevezem torkosságnak. Úgy érzékelem, hogy a mennyiséggel nagyon sok mindenben elvész a minőség, és amiben nem, ott bizonyosan megtaláljuk az odafigyelést és az állandó lelki, vagy akár testi odafigyelést. A mértéktartás azért erény, mert állandó jelenlétet igényel. Középen lenni, vagyis nem lenni túl engedékeny, de túl szigorú sem, úgy az evésben, mint a gyerek nevelésben, információ szerzésben, vélemény formálásban erőteljes önismeretet és folyamatos gondolkodást igényel. Ami valljuk meg nagyon sokszor fárasztó. Könnyebb azt enni, ami éppen van, úgy ahogyan mások is teszik. Ruhát választani is könnyebb az aktuális divat szerint, mint elgondolkodva, akárcsak gyereket,kutyát nevelni. Nehéz jelen lenni. Pedig a rutin megöli a kreativitást éppúgy, mint ahogy írtja


A táplálkozás szorosan összefügg azzal, hogy mit gondolunk a világról, és elsősorban önmagunkról. Olyan szorosan mint, ahogy az érzelmi megnyilvánulásaink, is fokmérői annak, hogy mi történik a lelkünk mélyén, hová tartunk és azt milyen eszközökkel akarjuk elérni.
A táplálkozás, és az érzelmeink is mutatók, szeizmográfok, és ezért analógiásan összefüggenek, nemcsak egymással, hanem egy sor olyan életterületünkkel, amiről nem is gondolnánk, hogy táplálkozási szokásainkat befolyásolják, és ezen keresztül érzelmeinkre is hatással vannak. A torkossággal azt mondjuk magunkban, hogy ide nekem a legjobb falatokat. Még, még, és még annál is többet. Akkor látható, hogy ki vagyok, ha minél több helyet tudok elfoglalni a világban és minél többet tudok bekebelezni belőle. Kiterjesztem magam azzal, hogy megnövelem a testméretemet, és ezzel a kiterjesztéssel kevesebb jut mindannak, ami körülöttem van és több jut belőlem, vagyis abból akinek érzem magam, annak amit képviselek.
A táplálkozás, és az érzelmeink is mutatók, szeizmográfok, és ezért analógiásan összefüggenek, nemcsak egymással, hanem egy sor olyan életterületünkkel, amiről nem is gondolnánk, hogy táplálkozási szokásainkat befolyásolják, és ezen keresztül érzelmeinkre is hatással vannak. A torkossággal azt mondjuk magunkban, hogy ide nekem a legjobb falatokat. Még, még, és még annál is többet. Akkor látható, hogy ki vagyok, ha minél több helyet tudok elfoglalni a világban és minél többet tudok bekebelezni belőle. Kiterjesztem magam azzal, hogy megnövelem a testméretemet, és ezzel a kiterjesztéssel kevesebb jut mindannak, ami körülöttem van és több jut belőlem, vagyis abból akinek érzem magam, annak amit képviselek.

Jóból is megárt a sok. Torkosnak lenni azt jelenti, hogy nem ismerjük fel a mértéket. Az asztrológiában Jupiternek megfelelő halálos bűn a mértéktelenség. Rokonságban áll a
bujasággal, így könnyen össze is téveszthető vele. Ám míg ott a vágy egy
gyönyört ígérő tárgynak szól, itt egyszerűen egy válogatás nélküli magunkba
tömésről van szó a következő mottó alapján: „a túl sok nekem nem elég”. Úgy tűnik, mintha egyfajta igényességről lenne szó, és az ember csak egyszerűen a legjobbat akarná magának, de az az igazság, hogy az ember a legtöbbet akarja magának a legjobból és mindezt szinte bármilyen áron.
Ha lehet persze akkor a legolcsóbban. Ahol a
Jupiter nem fejleszt ki valódi érzékiséget, ott elmerül az értelmetlen bőségben,
úgymint a mértéktelen evésben, pénzhalmozásban, ivásban, hogy ezzel küzdje le belső ürességét.
Eme halálos bűn ismertetőjegye egyfajta negatív transz, kábulat, amely az
értelmetlenség érzését leplezi. Ezt szolgálja mindaz, amit mértéktelenül
fogyasztunk, legyen az akár órák hosszat tartó tévézés, állandó zenehallgatás,
számítógépes játékok, szörfözés az interneten, maguk a könyvek, ha
mértéktelenül olvassuk őket, eltérítenek minket attól, hogy reflektáljunk a
tartalmukra és észrevegyük az értelemre irányuló, mélyre hatoló kérdéseket.





Mindannyian tapasztaltuk már valamilyen formában, hogy mit jelent a túl sok a jóból. A rosszul értelmezett bőség fogalmát mindenki átélheti, aki látja, hogy jóléti társadalmunkban a gyerekeket nemcsak karácsonykor árasztják el úgy ajándékokkal, hogy már semmi kívánságuk nem marad, hanem szinte a nap minden óráját ki lehet tüntetni ezzel az elterelő hadművelettel. A gyerek ilyenkor egy időre vágyak nélkül marad, de a szónak nem a felszabadító , spirituális értelmében, hanem kéretlenül, kielégülés nélkül, mert a megküzdés


Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése