Gae Aulenti építész, eredeti nevén Gaetana Aulenti, 1927-ben ezen a napon született Olaszországban. Apja híres udinezi, anyja egy ugyancsak híres nápolyi család gyermeke. Gae születésekor még szoros társadalmi rendek uralkodnak. A család hagyományát ajánlott tovább vinni. Nem kevés erőfeszítésébe kerül saját belső késztetését követnie, de végül minden tiltakozás ellenére elkezdi tanulmányait a milánói műszaki egyetemen. Nemcsak az ő családjában nem tanulnak abban az időben tovább a nők, hanem a közhangulat komoly akadályokat gördít minden nő elé, aki férfiak munkáját szándékszik végezni. Egy műszaki érzékkel megáldott nő aztán végképpen nagyon ritka. Az építész szakot választja, mivel kis gyerek kora óta lenyűgözik az építmények, és a belső építészet is izgatja. Férfiak között telnek az egyetemi évei, ahol az elvárások is férfiasak. 26 éves, amikor befejezi az egyetemet, és egy építészettel és belső terek kialakításával foglalkozó újsághoz kerül szakértőnek. Majd a designmagazin művészeti vezetője, és egyben egyik grafikusa lesz. Szereti ezt a munkát, de a tervezést még inkább. A neoliberális mozgalom tagjaként olyan sajátos meglátásai vannak a világról, amit úgy érez a saját szakmájában is kamatoztatni kellene. Ezt a korszerű vázszerkezetet alkalmazó épületek tervezésével akarja megvalósítani. 40 évesen ledoktorál. Ekkor kapja első forma tervezős megbízásait. Az
Artemide, Louis Vuitton, Kartell, Fontana, Arte, Knoll, Poltrona Donna, Stilnovo,
Tecno és Zanotta cégeknek tervez. A nemzetközi sikert az hozta meg számára, amikor 54 évesen őt
választották ki a korábban lebontásra szánt Gare d’Orsay átalakítására,
művészeti múzeum céljaira. Beavatkozásait a sajtó nem kíséri
rokonszenvvel. A szakma „agresszív orgiáról”, és „dantei rémálomról” értekezik e munkája kapcsán. Az intézmény
azonban óriási sikernek bizonyult, és hasonló átalakítások hadát
indítja el világszerte. A The Times ezek után, minden idők
legfontosabb építésznőjének nevezi. Ezután ő tervezi a velencei Grassi palota és a sevillai expó
olasz pavilonjának a világítását. Ő alakítja át a
Pompidou Központ kiállítótermeit, és őt kérik fel a barcelonai
Katalán Művészeti Múzeum átalakítására is. Luca Ronconi rendező
több produkciójához is tervez díszletet. Legismertebb designtárgya, egy kávézóasztal szerepel a New York-i Museum of Modern Art gyűjteményében. Kétszer megy férjhez, de mind a kétszer gyorsan el is válik. Egy lánya születik. Nem tud házasságban élni, mert úgy érzi ez az akadálya annak, hogy úgy alkothasson ahogyan szeretne. Élete nagy részét az építészeti és formatervezési ötletek kivitelezésének szenteli. 85 évesen hunyt el. Születési képletében a tizenkettesházban levő Nap a Szaturnusz fogságában, olyan ember képét vetíti előre, akinek fontos a magányos alkotói munka. Szeret keményen dolgozni, és a sikerek is később találják meg, mint ahogyan az várható lenne. Ezt az állást némiképpen oldja Nyilas aszcendense, amely a világra való nyitottságot és a jó együttmüködést ,a barátságokat tartja fontosnak. A hármasház Jupitere is ezt erősíti, sőt az Uránusszal olyan inspirációkat ad, amelyek a közvetlen környezet újszerű átértékelését szorgalmazza. A Mérleg Mc művészi karriert, és a közelében álló Vénusz a szépérzék erőteljességét, a harmóniára törekvést, a formatervezést kedveli. Ma 87 éve született.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése