Chantal Akerman filmrendezőnő, 1950-ben ezen a napon született Belgiumban. Neves zsidó család leszármazottja. Nagyszülei és édesanyja is megjárja Auschwitz-et. Gyerekkorában rengeteg történetet hall tőlük, és anyja mesél neki a saját szorongásairól is, amit később filmjeiben is felhasznál. 15 éves, amikor Godard egyik filmjét megnézi a moziban, és egyből, és váratlanul úgy dönt, hogy ő is filmeket fog készíteni. Ezután iratkozik be a Színművészeti Egyetem rendezői szakára.18 éves, amikor első kísérleti kisfilmje a Saute ma ville elkészül. A film minden lehetséges fesztivál díjat megnyer, ami egy elsőéves egyetemistának nagy hírverés, és nagy kihívás is egyben.Az egyetem után New Yorkban költözik. 24 éves, amikor beválasztják a legjobb rendezők közé, és így ő eddig a legfiatalabb rendező, akit ez a megtiszteltetés ér. 25 éves, amikor 1080 Bruxelles című filmje a mozikba kerül, nagy port kavarva eredeti világlátásával. Filmjei naturalisztikusak, dokumentarista jellegűek, ahol a meztelenség nem pornografikus, hanem a mondanivaló szerves része. Je, tu, il, elle című filmjében olyan erővel van jelen a szexualitás és a meztelenség, ami az emberi kiszolgáltatottság, a testi folyamatok mögötti érzelmeket a leghitelesebben bírja ábrázolni. Tabu témái nincsenek, és vérbeli feministaként a női lét minden problémáját és frusztrációját a lehető legrészletesebben hajlandó feltárni. A megdöbbentő képsorok mögött hétköznapi drámák zajlanak. A rendkivüliség csak azért jelenik meg az életükben, hogy általa a néző a a lelki folyamatokba is betekintést nyerhessen. Legtöbbször a filmjei forgatókönyvét is maga írja, és ő a producer is. A férfiakkal felemás a viszonya, kapcsolataiban a nők játsszák a főszerepet. A férfi elnyomó és pártfogó, kínzó és példakép egyben, aki a nőt nem tudja és talán nem is meri megismerni. Férjhez nem megy, gyermekei nem születnek. Minden ideje és lelkesedése a filmkészítés körül mozog. Hosszú évekig a jövő nemzedék filmrendezőit tanítja és több fesztivál zsűritagja. Minden idők legjobb női filmrendezőjének tartják, akinek több filmje is bekerült a top száz legjobb film közé. Ma is filmez, de négy-öt évente jön ki csak egy-egy filmje.
Születési képletében az érzékeny lelkű, nőiességében sebezhető, sértődékeny Rák aszcendens adja személyiségének alapjait. A kiváló pedagógiai érzéket a gondoskodó Rák aszcendens mellett a körültekintő, lelkiismeretes és aprólékos Szűz jellegű ötösház is biztosítja. A tizenkettes ház csúcsán álló Nap jelzi, hogy az elvonultságban tud a legjobban kiteljesedni, és kibontakozásábannagy szerepe van a mély belső lelki folyamatokat meghatározó tudatalattinak. Rajongóit, támogatóit sem kell hiányolnia, hiszen a tizeneegyesház Vénusza gondoskodik erről, míg a Merkúr biztosítja a folyamatos tanulási, továbbképzési lehetőségeket is, azokhoz a témákhoz, amikről éppen filmet forgat. A Hold Uránusz fényszög kapcsolat a szexualitás nem szokványos formáit is preferálja. A Halak Mc intuitív együttérzéssel bontogatja a legbenső titkokat, megadva ezzel karrierje alapjait. Ma 65 éves.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése