Evelyn Glennie hallássérült zenész, 1965-ben ezen a napon született Skóciában. Olyan családban nő fel, ahol a zenének állandó a jelenléte, hiszen édesapja egy skót zenét játszó banda tagja. 8 éves, amikor észreveszi, hogy romlani kezd a hallása, és ez egy olyan folyamat, aminek végpontján, 12 évesen teljesen elveszíti a hallását. Mivel egész gyerekkora a zene bűvöletében telik, és a hallásvesztés folyamatos, megtanul együtt-élni ezzel a veszteséggel, és kialakítja a saját érzékelésen túli dimenzióit, ahol a hallás nem elengedhetetlen feltétele a zenélésnek. Szerencsére a környezete is biztatja, sőt támogatja azzal, hogy együtt játszik vele. Evelyn e fogyaték ellenére tovább zenél és nagyon ötletesen oldja meg a hiányosságából fakadó esetlegességeket. Először is mindig mezítláb játszik, hogy a talpán keresztül a hang átáramolhasson az egész testén. A magasabb hangokat felsőtestével érzékeli, a mélyebb hangokat pedig
alsótesttel. A kezei egyfajta rezonátorokként működnek. Amint színpadra
lép, kifinomodik a hallása a nagyfokú koncentrálásnak köszönhetően.
Meditatív állapotként éli meg a zenélést, hiszen teljesen nyitottnak kell
lennie, hogy befogadja az ütő rezgéseit és "ne ölje meg a hangot". Arra építi zenei játékát, hogy ritmus a legelső zenei elem, ami fizikailag is elér hozzánk. A
dallamot nem láthatjuk, de azt igen, ahogyan ritmust a zenész
létrehozza, kivetíti. Mindenkinek van egy belső ritmusa, egy tempója:
ahogy sétál vagy teát főz, ahogy éli az életét. A ritmikus erőt
mindannyian érezzük, akár fizikailag, akár szó szerint értve, hiszen
dobolni, mozogni, táncolni, akár tudatosan, akár nem, de mindenki tud
valamilyen szinten. A ritmus az egyik leghatékonyabb módja, hogy a
hallássérültek is „megérinthessék" a hangokat. A hallás helyzettől függően
változik, a képességek állandó változásban vannak. Ezzel a gondolati háttérrel jelentkezik a Királyi Zeneakadémiára, ahol először visszautasítják, mivel süket, de végül miután saját érdekeit védve egyfajta motivációs beszédet tart, felveszik. Ezek után viszont már nem lehet a zenét teljesen úgy tanítani, ahogy eddig. Ha egy süket is lehet zenész, az egyetemnek is át kell értékelnie egy pár dolgot. Tény, hogy Evelyn jól halad, és sikerül elvégeznie az ütőhangszeres szakot, kiváló minősítéssel. Hivatásos zenészek járnak a csodájára, és kérik fel vendégszereplésre a turnéjukon. Míg kamaszként nemcsak az előítéletekkel, hanem az eszközök hiányával is meg kell küzdenie, addig a technológiai fejlődés miatt ma már sokkal fejlettebb segítő
eszközök állnak rendelkezésére. Ennek köszönhetően a közönség is nyitottabb. 47 éves, amikor az Olimpiai Játékok megnyitóján ő zenélhet.Több albuma is megjelenik, ahol ő nemcsak a zenész, hanem a zeneszerző is. Mára már tanítja is a zenét és motivációs előadóként beszél a zenetanítás új dimenzióiról.
Születési képletében a művész lelkűletű, diplomatikus, emberszerető, társaságra vágyó Mérleg aszcendens adja karakterének alapjait. Az aszcendens közelében álló, de még tizenkettes házas Mars lendületessé teszi karakterét, és nem engedi, hogy halasztgassa a dolgait, arra kényszerítve, hogy ötleteit azonnal megvalósítsa. Ez a lendületes, nem belenyugvás adja fáradhatatlanságát, és erejét is a kitartáshoz, amit az ötösház Szaturnusza is jelez. Hiszen míg ez a Szaturnusz akadály is lehetne művészetében, itt lehetőségeket ad a lendületnek a megvalósulásra, és a testet öltésre. A hatosház Holdja az érzékenységet adja munkafeladatnak. A tízesház Napja karrierjének azt a vonását jelzi, hogy a saját jelleméből kell valamit kivennie, és az embereknek odaadnia. Ma 50 éves.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése