Sokszor sokan azt gondoljuk, hogyha a valódi érzéseinket kimutatnánk, nevetségessé és sebezhetővé válnánk. Úgy gondoljuk, hogy az érzések és gondolatok közlésében egy zsiliprendszert kell felállítanunk, ha kell akkor többszörösen is. Az első zsilip mögött ott állnak a barátaink, bizalmas családtagjaink, a többi mögött a többi olyan ember, aki érdemes a beavatásunkra. Mert, minden információ kiadás, főleg önmagunkról , a beavatás rítusait használja. Először felnyítja az első zsilipet, aztán a többi zsilipnél megszellőztetve titkot formál maga köré, ezzel mintegy mitizálva önmagát. Mindannyian önmagunk mitikus lényét őrizzük magunkban. Szeretjük ellenőrzés alatt tartani mindazt, amilyennek mások látnak bennünket.Ez adja biztonságérzetünket. A biztonság nagyban megtöredezhet, ha olyan információk kerülnek rólunk napvilágra, ami valahogyan kikerülte zsiliprendszerünket. Ezt elkerülendő sokszor érezzük azt, hogy hallgatnunk kell, különben bolondot csinálunk magunkból. Szimatolnunk kell. Azt kell mondanunk, amit az emberek hallani akarnak, különben nem fogadnak el, vagy kinevetnek, esetleg bánthatnak is bennünket. A kiszolgáltatottság elkerülésének az a legbiztosabb módja, ha ellenőrzés alatt tudjuk tartani a velünk kapcsolatos véleményeket. Feltüntetjük magunkat. Befolyásolunk. Hatunk. Csürjük, csavarjuk a szót. Felderítünk. Ilyenkor úgy érezzük, hogy ha ki tudjuk szimatolni, kit mi motivál, akkor bárkit bármire rá tudunk venni. Legalábbis sokakat, sok mindenre. Érezhetjük azt is, hogy nem vagyunk érdemesek arra, hogy minket hallgassanak, sőt az ellenkezőjét is, miszerint: állandóan beszélnünk kell, hogy érvényesíthessük önmagunkat. Mindkét változatban stresszel kell számolnunk, ami kihat a pajzsmirigy működésére, ördögi kört hozva létre. Itt is kulcsszó a nyugalom. A nyugodtság elvesztésével kezdődik a legtöbb betegség, és a feszültségek felfedezésével, és felszámolásával a legtöbbjük fel is számolható. A nyugalmat megszerezhetjük ideiglenesen is, ha másképpen nem lehet. Ilyenkor nem riadunk vissza apró hazugságoktól, elhallgatásokról, sőt félrevezetésektől sem. Így megspórolunk magunknak egy időre pár nyugtalanságot. Ezekből aztán, azt a következtetést vonhatjuk le, hogy ha azt mondjuk amit mások hallani akarnak, akkor megkaphatjuk, amit csak akarunk.Legalábbis nagyobb eséllyel. De másfajta trükkökhöz is folyamodhatunk, pl. ha nehézségeinket meséljük, szánalmat és figyelmet csikarunk ki az emberekből, vagy ha elég parancsolóan viselkedünk, megfélemlíthetjük az embereket, ezáltal teljesítik a kívánságainkat. Ha a kívánságaink teljesülnek, akkor boldogok vagyunk, hiszen sikerült átvitt értelemben lenyomnunk magunkat a mások torkán. Elfogadásra találtunk.
A torok csakrában nem csak a kifejezőképesség, és a kommunikáció központja található, hanem itt van az inspiráció központja is. Az ihlet pedig minden teremtés szülőanyja. Mint tudjuk, "kezdetben vala az ige". Vagyis a teremtés a szó kimondásával kezdődik, és minden szó kimondásával, ma is tovább alkotjuk a körülöttünk lévő világot. A kerék elindul. A lét kereke mozgásba lendül és mozgásba lendít. Mint a lélegzet. Adunk és kapunk. Nem lehet csak ki, vagy csak be lélegezni. Az egyensúlyunk a változással, a mozgásban maradással tartható csak fenn. Az első lélegzet vétellel jelenünk meg ebben a világban. Úgy lendülünk bele a világ folyásában, hogy a levegőjét beszívjuk és hírt adunk magunkról a lét legprimitívebb hangjain. A levegővétel később is folyamatos, és kényszerítő kapcsolatot tartat fenn a körülöttünk levő dolgokkal. Nem tudunk nem részt venni a világban, ha már itt vagyunk. Nem tudunk elzárkozni sem, hiszen a levegő által kapcsolatban kell maradnunk egymással.
Ez a csakra összeköttetésben áll egy kisebb mellékcsakrával, amely a tarkóban helyezkedik el és hátrafelé nyílik. A tarkó a hátgerinc és a koponya találkozásának színtere, olyan hely ahol létünk legősibb emlékeit tároljuk. Ezt a két tulajdonképpen független energiaközpontot gyakran egyként említik. Működésüket tekintve, a tarkó és a torok viszont, oly szoros összeköttetésben állnak egymással, hogy egy csakrának is tekinthetjük őket. Mindkettő az önmagunk újrateremtésével, önkifejezésével áll kapcsolatban, és mint ilyen meghatározza helyünket a világban. A nyakunk ugyanis egy olyan szerv, ami a legmozgathatóbb, ami segít abban, hogy a világban alaposan körülnézzünk. A nyak ad lehetőséget az előre, hátra és oldalnézetekre, a dolgok közelebbi vagy távolabbi megvizsgálására, és ezzel együtt a rugalmas szemléletre.
Mivel az ötödik kerék fontos kapcsolatot tart fenn az alsóbb és a fej-csakrák között, ezért hídként szerepel a gondolataink és az érzéseink között, impulzusaink és a rájuk adott válaszok között, ezenkívül egyidejűleg a külvilág felé közvetíti az összes csakra tartalmát. Mivel itt fejezzük ki mindazt, ami bennünk van: vidámságunkat és szomorúságunkat, a szerelem, a boldogság, a félelem és a harag érzését, valamint gondolatainkat, meglátásainkat és belső világunk tapasztalatait, ezért az ehhez a területhez hozzárendelt természeti elem az éter. Az éter olyan tér, amelyben a sűrű elemek kifejtik hatásukat. A jógatanokban az éter mint alapvető anyag szerepel, amelyből a sűrítés folyamatával létrejöttek az alsó csakrák elemei - a föld, a víz, a tűz és a levegő. De az éter a hangok, a kiejtett szavak, s ugyanakkor az alkotást segítő szavak hordozója is, azaz az információk szállítója a lét minden szintjén. Belső életünk a kiejtett szavakon, a gesztusainkon, a mimikánkon keresztül vetül ki a külvilágra, de ugyanúgy a többi kreatív kifejezésformák által is, mint például a zene, a tánc, a képző- és iparművészet.
A torok csakrában nem csak a kifejezőképesség, és a kommunikáció központja található, hanem itt van az inspiráció központja is. Az ihlet pedig minden teremtés szülőanyja. Mint tudjuk, "kezdetben vala az ige". Vagyis a teremtés a szó kimondásával kezdődik, és minden szó kimondásával, ma is tovább alkotjuk a körülöttünk lévő világot. A kerék elindul. A lét kereke mozgásba lendül és mozgásba lendít. Mint a lélegzet. Adunk és kapunk. Nem lehet csak ki, vagy csak be lélegezni. Az egyensúlyunk a változással, a mozgásban maradással tartható csak fenn. Az első lélegzet vétellel jelenünk meg ebben a világban. Úgy lendülünk bele a világ folyásában, hogy a levegőjét beszívjuk és hírt adunk magunkról a lét legprimitívebb hangjain. A levegővétel később is folyamatos, és kényszerítő kapcsolatot tartat fenn a körülöttünk levő dolgokkal. Nem tudunk nem részt venni a világban, ha már itt vagyunk. Nem tudunk elzárkozni sem, hiszen a levegő által kapcsolatban kell maradnunk egymással.
Ez a csakra összeköttetésben áll egy kisebb mellékcsakrával, amely a tarkóban helyezkedik el és hátrafelé nyílik. A tarkó a hátgerinc és a koponya találkozásának színtere, olyan hely ahol létünk legősibb emlékeit tároljuk. Ezt a két tulajdonképpen független energiaközpontot gyakran egyként említik. Működésüket tekintve, a tarkó és a torok viszont, oly szoros összeköttetésben állnak egymással, hogy egy csakrának is tekinthetjük őket. Mindkettő az önmagunk újrateremtésével, önkifejezésével áll kapcsolatban, és mint ilyen meghatározza helyünket a világban. A nyakunk ugyanis egy olyan szerv, ami a legmozgathatóbb, ami segít abban, hogy a világban alaposan körülnézzünk. A nyak ad lehetőséget az előre, hátra és oldalnézetekre, a dolgok közelebbi vagy távolabbi megvizsgálására, és ezzel együtt a rugalmas szemléletre.
Mivel az ötödik kerék fontos kapcsolatot tart fenn az alsóbb és a fej-csakrák között, ezért hídként szerepel a gondolataink és az érzéseink között, impulzusaink és a rájuk adott válaszok között, ezenkívül egyidejűleg a külvilág felé közvetíti az összes csakra tartalmát. Mivel itt fejezzük ki mindazt, ami bennünk van: vidámságunkat és szomorúságunkat, a szerelem, a boldogság, a félelem és a harag érzését, valamint gondolatainkat, meglátásainkat és belső világunk tapasztalatait, ezért az ehhez a területhez hozzárendelt természeti elem az éter. Az éter olyan tér, amelyben a sűrű elemek kifejtik hatásukat. A jógatanokban az éter mint alapvető anyag szerepel, amelyből a sűrítés folyamatával létrejöttek az alsó csakrák elemei - a föld, a víz, a tűz és a levegő. De az éter a hangok, a kiejtett szavak, s ugyanakkor az alkotást segítő szavak hordozója is, azaz az információk szállítója a lét minden szintjén. Belső életünk a kiejtett szavakon, a gesztusainkon, a mimikánkon keresztül vetül ki a külvilágra, de ugyanúgy a többi kreatív kifejezésformák által is, mint például a zene, a tánc, a képző- és iparművészet.
Azonban mindig csak azokat az érzéseket és gondolatokat tudjuk
kifejezni, amelyek ténylegesen megtalálhatók bennünk. Így az ötödik
csakra alakítja ki bennünk az önmagunkon való elmélkedés képességét. Ám
ahhoz, hogy gondolkodni tudjunk, bizonyos belső távolságra van
szükségünk. A távolság itt tényleg üveggolyó, hiszen minden szemszögből látatni tudja a velünk megtörtént eseményeket, és jótól rossztól egyenlő távolságot tud tartani. A kifejező eszközeink csiszolásával egyre
öntudatosabbá válunk. Egyedivé. Másoktól jól különválaszthatóvá. De mint tudjuk, csak a jól külön választott dolgok egyesíthetőek, így beilleszkedésünk, elfogadtatásunk már nem esetleges, hanem bizonyossággá válik. Elhagyhatjuk gúzsbakötő játszmáinkat, hiszen nem kell féltenünk határainkat sem. Így egy idő után már a gondolatainkat nem befolyásolják az
érzelmeink és a fizikai tapasztalásaink és lehetővé válik az objektív
megismerés. A legmélyebb ismeretekre akkor teszünk szert,
amikor megnyílunk a végtelen tér előtt, amely olyan, akár a széles
égbolt, s melynek világoskék színe megegyezik a torokcsakra színével. Ilyenkor lecsillapodunk és csendesen szétáramlunk a külső és belső térben.
Az ötödik csakra érzékszervi funkciója a hallás.
A szavaink nem mindig tudják kifejezni, amit szertnénk, ezért az áthallásokat értenünk és érzékelnünk kell. Ha valakinek a szó mindig és minden körülmények között ugyanazt jelenti, az ne csodálkozzon, ha a füle megbetegszik. Ezen a csakrán keresztül halljuk meg a teremtett világ rejtett hangjait,
és a saját, igazi belső hangunkat is. Általa lépünk kapcsolatba a
bennünk lakozó lélekkel, fogjuk fel sugallatát és megingathatatlan
bizalmat fejlesztünk ki a magasabb rendű belső vezetőnk iránt. Életünk
igazi feladata, a dharma is világossá válik számunkra. Megértjük, hogy
belső világunk ugyanolyan valóságos,
mint a külső világ. Képesek leszünk felfogni és továbbadni a nem fizikai síkról és a valóság magasabb dimenzióiból érkező
információkat. Ez az isteni sugallat önkifejezésünk fontos elemévé
válik. Tehát az ötödik csakrában minden síkon megjelenik a tökéletesség
egyéni kifejeződése.Működési zavara esetén ez a tökéletesség megtöredezik. A megtöredezettségben önkifejezési problémák, beszédzavarok jelentkezhetnek. Ilyenkor támad az az érzésünk, hogy bár nagyon is tudjuk mit szeretnénk, és mit nem, mégsem tudjuk ezt nyilvánvalóvá kommunikálni. Monoton hangunkat megpróbáljuk a hanghordozásunk változtatásával élénkíteni. Küszürüljük a torkunkat, hogy a jobb megfogalmazásra rátaláljunk. Érzelmi síkjaink is egymásra torlódhatnak, ezért azt érezzük, hogy bármit is osztanánk meg, az már a következő percben a saját ellentétének közlését is magával vonhatja. Mintha a torkunkban gubanc lenne, mintha elnémulnánk saját történéseink kavalkádjától. Ebben a torokszorításban aztán sokféle reakciókat produkálhatunk, lehetünk elhalkultak, de elkezdhetünk fecsegni, sőt hazudni is, hogy valahogyan kiküszöböljük ezt a működési zavart. A meg nem értettségre, a saját belső erőtartalékaink és korábbi traumáink alapján reagálunk. Főleg a gyerekkori traumák befolyásolják, hogy erőteljesen vagy álcázottan, dühösen vagy visszahúzódva reagálunk. Álcázott reakció lehet ha felvesszük ilyenkor a bohóc álarcát. Ez nem jó vagy rossz magatartás, hanem egy túlélési stratégia. Ilyenkor viccelődünk, terelünk, szabadkozás nélkül témát váltunk. Legtöbbször azért vesszük fel a komédiás álarcát, hogy eltakarhassuk lelkünk tragédiáit.Meggondolatlanságaink aztán elhozzák nekünk a várt és nem várt eredményeket. A testünk nyelvén ezek megnyilvánulhatnak torokfájdalmakban, pajzsmirigy zavarokban. Tünetként tekinthetünk a köhögésre és a fülünk gyulladásaira ugyanúgy mint a különböző nyelvproblémákra, száj és tüdőbetegségeire, mandula gyulladásra, bronchitisre. A nyakfájdalmai, akárcsak a rettegett sclerosis multiplex, mind ugyanennek a problémakörnek a kisebb nagyobb mérföldköve.
A bennünket körülvevő világ is tükrözi a saját kommunikációs problémáit. A természet részeként mi emberek leképezzük mindazt, ami a világban megoldandó. Így történhet meg az is, hogy ahogyan a testünkben van képviselője a vishudha csakrának, úgy a földünknek is van egy kommunikációs csatorna rendszere aminek központi kerekének a gízai piramisokat tartják.
legrégebbi turisztikai attrakciók a világon, hiszen már időszámításunk kezdetekor is két és félezer évesek voltak, hanem a mai napig megfejthetetlennek tűnő rejtélyek színterei.
Egész történetüket misztikum és titok övezi, történészek és régészek
vitatkoznak létrejöttük körülményeiről, okairól.Annyi bizonyosnak látszik, hogy elhelyezkedésük nem puszta építészeti formaság. Tájolásuk alapos csillagászati tudást kívánt, és jelenlétük azt sugallja, hogy túlmutatnak turisztikai látványosságukon. Olyan kommunikációs erőteret fókuszálnak aminek megértéséhez a régészeti feltárás már kevés. A csoportos megváltás véget érni látszik, ezért saját erőinket kell fókuszban állítanunk mindabban, ami a másik emberrel bennünket összeköt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése